Életlapok

Pár marketing tipp íróknak

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható 2018. július 28.

Hol is kezdjem? Persze a saját tapasztalataim alapján tudok most véleményt írni, de hátha ebből más majd pozitívan szűr le valamit.

 

Alapok

 

Ami manapság elsődleges: a vizualitás. Hiába olvasásról beszélünk, minden a képek körül forog. Nem véletlenül készít a legtöbb író feliratos képeket vagy promóvideókat. Itt persze vigyázni kell, hogy jogdíjas anyagot csak akkor használhatsz fel, ha azt megvetted, mert különben előbb utóbb letiltják, vagy feljelentik (elég csak EGY rosszakaró és milliókat is fizethetsz!). Tehát vagy ingyenes forrásokból merítkezel, vagy magad készíted el, amitől még egyedibb lesz a reklámod.

Ha már marketing: a könyv borítója is vizuális anyag, szóval új könyv kiadása előtt érdemes körbenézni, mik az aktuális trendek itthon és főleg külföldön, majd azok után mész, hacsak nincs valami nagyon egyedi ötleted, amivel felhívod magadra a figyelmet. persze az is lehet gyönyörű vagy óborzalmas, de szembetűnő legyen. Fontos a külső, mert ha belesimulsz a trendekbe, akkor tudják, milyen témájú a könyv, ha pedig elütsz tőle, akkor kíváncsivá teheti az olvasót, viszont éveken át meghatározhatja egy könyv sikerét vagy bukását. Tehát nagyon fontos a könyvborító!

Kütyük, mütyűrök, bizbaszok. Ezekből akkor érdemes készíteni, ha egyre nagyobb rajongótáborod van, mert ezekből tényleg csak a könyv imádói fognak venni. A könyvjelző ellenben már szinte elengedhetetlen tartozéka egy ebooknak... Na jó, vicceltem: ebookhoz alapból jár az olvasó eszközzel, de egy nyomtatott könyv esetében mégis nagy segítség, ami ne egy papírfecni legyen, hanem egy szép, elegáns kiegészítő. Ha prémiumot szeretnél a könyvedhez, akkor elengedhetetlen, hogy valami látványos könyvjelző legyen a könyv mellé. Ennek gyártási költsége is szinte minimális, úgyhogy kár spórolni, az olvasó pedig hálás lesz.
Kulcstartók, poharak, tollak, Ferrari, üdítőskupakok, seprűnyél - számtalan olyan dolog, amit a könyved mellé árusíthatsz, épp mi passzol a stílushoz. Persze akkor bővítsd a kínálatot, ha keresik a rajongók, és ezt a webáruházból is megvásárolhatják. Célszerű itt is olyan látványos grafikát használni, ami utal a könyvre, de mondjuk egy horrorregény mellé adott véres csontozókés nem biztos, hogy jó választás egy webshop kínálatában.

Még folytathatnám, de tudom, hogy nem szeretnek sokat olvasni az emberek, így ezt most ide teszem, aztán majd folytatom, ha. Most pedig megyek könyvet írni.

 

Közösségi média

 

Na jó, ha már ennyire belelendültem, akkor itt egy újabb csokor útravalónak - mondta a temető felé igyekező halottnak Géza, aki a kapuban ácsorogva osztotta a kéretlen jó tanácsokat minden arra járónak.

Noszóval: ha már keresztek és hesstegek (helyesen: hashtag, azaz kettős kereszttel jelölt) - van ilyen lustáknak való őrültség, amit kettős kereszt után egybe beírt szöveg. Azért lustáknak való, mert ők nem találják meg a Keresés/Search mezőt, ahová (leszakad az ujja, pedig nem zombi), hogy be kell írnia, mit keres. Itt meg klattyol egyet az egérrel ezen a hessteges micsodán és voilá, máris kiadja a találatokat. Már ahol. Már amikor. Ugyanis az Instagram, mint az egyik marketing felület (ahol fotókat lehet kitenni a vasárnapi ebédről és a gőzölgő húslevesről, vagy a macskánk hátraszaltójáról) ezekre a keresztes hadjáratokra alapul. Ott kattintasz egy ilyen hesstegre, és kiadja az ilyen jelölésű képeket. Namármost. Ez mind szép és jó, ráadásul a Facebookon is elvileg működik, de

- itt annyi poszt van, hogy nem hozza fel az összeset, mert évekig olvashatnál

- a Facebookon nem időrendi sorrendben mutatja meg a találatokat, hanem össze-vissza, rendezni sem tudod

- hiába szép találmány, ha a magyar nyelv ragozása miatt minden hessteget külön-külön kell betegyél, ergo: #ház #házból #háznak #házal #házzal - soroljam még? Szóval elég egy rossz ragozás és máris a szenny és mocsok közepén találod ártatlan mesekönyved promóját pár véres terrorista társaságában. Magyarul: az angol nyelvre jól működik, a magyarra meg... De lehet próbálkozni!

Ha már közösségi felület és Instagram: sokáig nem tudtam, mi a fenét tegyek ki az Instagramra? És egyáltalán: minek? Ugyanis miből áll egy könyv? Betűkből. És az Insta? Képekből. Aham. Egy könyvben mikor van kép? Ha képeskönyv vagy a borítót nézi valaki. Akkor mit tegyek ki oda?

Aztán leesett a spanyolviasz (össze is tört): a képre teszel szöveget, mint a mémeknél! Hurrá! És mit? Két szót? Mert manapság csak ennyit olvasnak el az egybites emberek a nagy rohanásban, akik sietnek dolgozni. (Na persze. Csak lusták.). Tettem egy kísérletet: a képre a könyvvel kapcsolatos képi elemet teszek ki, és egy rövid, általában egy mondatos idézetet. Az még nem olyan hosszú, de mégis értelmes. Plusz mindez egy képre kerül, tehát az Instát is "etethetem", ha már oda menekültek a fiatalok.

Az Instagram ráadásul nehéz terep, mert újraosztani csak fáradtságos munkával lehet, olyan fapadosra készítették el. Arra találták ki, hogy oszd meg a pillanatot, és az már úgyis elmúlik, minek osztanád újra? Fain. Úgyhogy oda mindig friss tartalmat kell készíteni.

Essen szó még a Twitterről és a Tumblr-ről is (A Facebookról külön rész lesz majd)! Ezen a két oldalon egy profillal tudsz regisztrálni, tehát ahány profilt akarsz, ki-be lépegetned kell, ezért jól gondold át, milyen regisztrációt hozol létre és mire használod később!

A Twitteren már 240 karakteres posztokat hozhatsz létre, ami szintén elég lehet egy idézetre, főleg, hogy képeket is feltehetsz, szóval jobban kiváltható, mint az Insta, mert tovább is osztható a poszt. Szintén lájkolhatsz, kommentelhetsz, mint a Face-en.

A Tumblr-re gondolj blogként, azzal a különbséggel, hogy ez egyben közösségként is működik, tehát ha lájkolgatod mások posztjait, ne lepődj meg,ha követni kezdenek téged, mert a lájkolásaid nyilvánosak. Tehát hamar fel tudsz építeni egy követőbázist. Pár napja épp azon dühöngtem egy másik rajongói oldalamon, hogy a depressziós, MAGYAR blogok milyen sok követést kapnak (konkrétan akár tízezres mennyiséget is!). Akkor van ott olvasó kérem, csak még nem annyira elterjedt.

Ja, és még valami a Twitterről és a Tumblr-ről: nincs tartalomszűrés, ergo nem olyan prűd, mint a Facebook, szóval felnőtt tartalmak terén igazi mélyvíz mindkettő!

 

A Facebook

 

A Facebookról is essen pár szó, annyit tán megérdemel ez a felület.

A mi szeretett, nagyrabecsült, imádott és közkedvelt közösségi oldalunk az IWIW halála után elsődleges találkozóhely lett. Tehát hol van a legtöbb ember? Itt. Naná, hogy a legjobban e helyütt lehetne őket elérni. Viszont ahogy az emberek (elsősorban a fiatalok) szeretnek magukba zárkózni, itt is elsődlegesen az ismerősöket találod meg először, aztán jöhetnek a vadidegenek.

Tehát vagy nagyon ismert embernek kell lenned, vagy hirdetned kell - más út nincs a kitöréshez, ez kemény tény. Bár az is valós eseményeken alapuló történet, hogy hiába hirdettem, egy vevő sem szállingózott el a weboldalamra.

Mert miről szól a marketing? Minél több embernek add el a terméked. Pont.

Ha ismert ember vagy, akkor szállnak rád az emberek, bevonzod őket, mint a Föld a lekváros kenyeret. De közülünk gondolom senki sem szerepelt a "Ma én leszek öngyilkos" vagy a "Tudod, kit ettem tavaly nálunk?" című népszerű realitykben, úgyhogy bizony zsebbe kell nyúlni vagy kommandózni szükségeltetik. Nézzük, milyen eszközeink vannak!

Először is kell egy Facebook fiók és egy eszköz, amivel elérheted. Lehetőség szerint egy laptop vagy asztali gép, ugyanis a mobil eszközökre csak csökkentett képességű, korlátolt lehetőségeid vannak! Ez utóbbiak arra jók, hogy hamar egy idegszanatórium kedvesen mosolygó, leszedált vendége légy, de alkalmanként gyógypillantást engedhetsz velük a közösségi felületekre.

Ha ez megvan, akkor már csak stratégia kell, ugyanis a marketing majdnem olyan, hogy "miként hitessük el a kőről, hogy az a kőleves megfizethetetlen alapanyaga?" Tehát gondolkodni kell! Például: mire használjam fel a heti két posztomat, amit a Romantikus csoportban kitehetek pénteki napon? Naugye.

De komolyra fordítva a szót: három lehetőséged van:

- privát profil

- rajongói oldal

- csoportok (nyílt, zárt, titkos).

Nézzük, mit mire tudsz hasznosítani!

A privát profil adja magát: személyes profil, ahol olyan ismerősöket gyűjthetsz, amin keresztül az oldalad és a csoportod tudod reklámozni. Ez a megoldás is kétoldalú!

Az előnyei:

- az ismerősök személyes profiljait látod, személyesen ismerheted meg őket

- könnyebben ajánlhatsz nekik oldalt, csoportot, direktben.

A hátrányai:

- ha álnéven hozod létre az írói személyes profilod, akkor egyszer csak bejelentkezhet a Facebook és kéri, hogy igazold magad. Mivel fogod ezt megtenni? És máris ugrott minden (oldal, csoport, barátok). Persze több ilyen profilt is létrehozhatsz, az oldalaidnak több adminnal, csak aztán vezesd majd, mit hová teszel ki...

- sokan a személyes profiljukat nem teszik ki ismeretlen, kíváncsi szemeknek, ergo: nem garantált a visszaigazolás, illetve simán egyikük is felnyomhatja az álprofilt.

A rajongói oldal más tészta: ott csak az követhet és iratkozhat fel (két külön dolog!), aki tényleg akar, anélkül, hogy kiadná a személyiségét. Ez lenne a cél, hiszen itt valóban azok jönnek utánad, akiket te és a könyved érdekel! Igaz, a Facebook kevésbé helyezi előtérbe ezeket a posztokat a személyes bejegyzésekhez képest, de mégis itt láthatod a valóban értékes rajongókat. Plusz erről a helyről bárki megoszthatja a posztot, kommentálhat, tehát itt tudod elsőként értesíteni a követőidet.

A csoportok esetében más a felállás: a régimódinak titulált (ám még mai napig hasznos) fórumokat váltják ki. A nyílt típusú csoportok esetében bárki bármit láthat, zárt csoportnál a tagok látszódnak, de a posztok nem, míg a titkos csoport a keresőben sem jön fel, a tagok sem látszódnak.

Ezeken a csoportokon keresztül beszélgethetsz az olvasókkal, rajongókkal, és alapértelmezés szerint mindig a legaktívabb, tehát a legutóbb kommentált poszt kerül legelőre (ahol a tehenek esznek, igen). A zárt és titkos csoportokból posztot nem is lehet tovább osztani, tehát csak olyan infókat ossz meg ide, melyeknek ez lesz a végállomásuk.

A rajongói oldalak esetében csak az oldal üzemeltetője, adminja és moderátorai posztolhatnak, a vendég csak kommentál, míg a csoportokban mindenki egyenrangú, tehát bárki tehet ki posztot, ha engedélyezik a csoportadminok.

Még egy dolgon érdemes gondolkodni rajongói oldal létrehozása előtt: ha a könyvnek hozol létre oldalt, oda ne tegyél ki semmi mást, csak ami azzal kapcsolatos. Az írói oldal létrehozásakor viszont minden könyved, írói léteddel összefüggésbe hozható dolgot kipakolhatsz. Marketing kérdése, hogyan jutsz el jobban az olvasókhoz: téged keresnek jobban vagy a könyvet?

 

A klasszikusok

 

A klasszikus marketing módszerekről se feledkezzünk meg, amiket azért illik használni, még ha nem minden esetben hatékonyak is. Lássuk, mik ezek! 

Landing page a könyvednek. Azért hívja így ezt a marketing szakma, mert erre a weboldalra érkezik a kliens, tehát itt landol. Ez egy oldalas, lényegre törő lap, amelynek a végén az üfi elengedhetetlen késztetést érez, hogy viszkető ujját az egér gombnyomásával enyhítse és megrendelje a hőn áhított terméket. Tehát a lap végén és közben is el kell szórni a megrendelésre utaló nyomokat, gombokat, hogy aki kevés infó után is már kérni akar, hadd kapjon, de a bizonytalanabb is megkapja a magáét. Szóval: egy weboldal a könyvről, lényegre törő infókkal: beleolvasó/lapozó, vélemények, fülszöveg, esetleg időnkénti nyeremények a látogatóknak és megrendelőknek, és persze a végén a megrendelés lehetősége. Egy oldal és semmi több, terelve a jóembert a gomb felé. Ezt mindig és minden könyv esetében csináld meg! Ha a blogodnak van lap létrehozási lehetősége, akkor ott (tehát NE blogbejegyzés legyen, hanem önálló lap!), ha van tárhelyed, akkor oda húzz fel egy ilyen oldalt, akár az ingyenes Mobirise-zel (a fizetős kiegészítői drágák). 

Hirdetések. Lehet hirdetni a guglin, de csak akkor érdemes, ha baromi nagy a verseny egy témában, mert másképp a kereső nem dobna fel. Tudjuk, hogy az egyszeri ember el sem olvassa, mi az első találat, és rákattint. (Komolyan, x+1 ilyen esettel találkoztam). Tehát ha jó kulcsszóra hirdetsz, akkor téged tesz első találatnak. Nem etikus, de meg szokták játszani, hogy a konkurenciára (pl a nevére!) hirdetnek, mert a jóember (mint tudjuk) nem olvassa el, és téged választ.

Ha már gugli: a landing page-en azért érdemes pár olyan kulcsszót belefűzni a mondatokba, amire hirdetni is akarsz, illetve jó találati esélyed lehet. Az esélyekről a Google Adwords oldalán tudsz jobb képet kapni az Eszközök menü -> Kulcsszótervezőben:

https://ads.google.com/intl/hu_HU/home/tools/keyword-planner/

 Ha már hirdetés: a Facebookon néha tényleg olcsón tudsz hirdetni egy-egy posztot. Sajnos jegyzetet vagy más megosztást, illetve 18+-os témát/könyvet nem tudsz reklámozni, de rajongói oldal posztját igen, szóval érdemes ezt is megtervezni úgy, hogy hirdetésképes legyen. Amit sokan lájkolnak, azt a Facebook alapból feldobja, hogy hirdesd meg, és 1-2 ezerért kis ideig futtathatod is. Ha jól állítod be a célközönséget, nagyobb eséllyel találhatsz meg releváns vevőket. A hirdetéshez persze PayPal fiókkal kell rendelkezned. 

Klasszikus hirdetési módszerek a plakát és újság vagy más média használata, de ezek baromi drágák, szóval ritka, hogy az egyszeri és kétszeri szerző errefelé mozdulna el. 

Létezik a rajongói, avagy szájról-szájra való reklám is, amikor felkérsz pár "távoli" ismerőst, hogy ugyanmár, a molyon lesszíves kedves véleményt írni a könyvedről, különben legközelebb nemhogy sörözni nem hívod, de meccsre sem. A tévé elé. No ilyenkor jönnek a "Annyira teccett, hogy soha így ennyire más, de még annyira sem, hogy ha meg tudnám mondani, se tudnám, itt hajjakmeg, de tényleg" posztok. Ilyenkor az egyszeri nézelődő látja a sok pozitív visszajelzést és a tömegvonzás törvénye alapján "muti, ti mit olvastok? És te is? Ne má', te is? Dögöjjek meg, én is!" - jönnek a könyvre. Ami mindenkinek jó: az olvasó a kellemes vagy kellemetlen élménnyel lesz gazdagabb, te pedig pénzzel... akarom mondani: kellemes emlékekkel. No meg ismert leszel, hátha sokat csuklasz majd. Tehát jó, ha van pár ilyen ember. 

Végül pedig a bloggerek, akik szívesen olvasnak, és persze véleményeznek is, akiket a könyvvel megkeresve várhatod a végeredményt gyomorideggel megspékelve, hogy "Vajon jót ír? Nem húzza le? Nem ír túl rosszat? Tartsd meg a létrád, nyuszi!" A jó bloggerek kincsek, ugyanis sokan követik öket, adnak a reális véleményükre, promóciót biztosít az írónak azzal, hogy egyáltalán ír a könyvről és megtiszteltetés az írónak, ha jó véleményt kap. Persze a jó bloggernek utána kell nézni, nehogy valami egyszeri véleményvezér legyen, akinek egyszer volt egy posztja és pont. Plusz olyan blogger jó, akit sokan követnek, a rajongótáboruk az egekben, és reálisak. Vállald fel sértődés nélkül (!) a könyvről alkotott véleményét, hiszen arra adnak a rajongói, tehát ha tetszik neki, örülünk, ha nem, tanulunk belőle, ami egy író javára válhat. A sértődés gyerekes dolog, de a bloggernek sem kell sértőt írni, hiszen a kritika legtöbbször akkor jó, ha építő, még ha rosszul hangzik is. Egy vélemény pedig egyéni ízlés dolga, tehát ahogy elhíresült az a mondat, hogy "ha az index lehúzza a filmet, akkor az csak jó lehet", erre is gyúrhatsz.

Ja, ne hagyjam ki a játékokat és akciókat! Játszani mindenki szeret, az akciókat is, ha van miből leértékelni. Persze az olyan átlátszó akciók csak az eladót minősítik, hogy múlt héten 1200 volt, most pedig 1500-ról lett leértékelve 1200-ra. Ilyenkor ne garasoskodjunk, hanem valódi akciót hirdessünk meg, mert vannak, akik csak erre vártak! Krisztint nyomtatva akción kívül szerintem talán ha egy ember vett tőlem, míg akcióban azért fogyott...Játékban is tiszták legyenek a szabályok, ne csak egy tollért vagy egy papírzsepiért menjen az öldöklés, hanem a tét a könyv, vagy azzal együtt még valami plusz legyen, és akkor máris sokan osztják. Persze legyen idő is minderre. Szintén játék lehet egy molyos kihívás, amiken egyedi plecsniket lehet nyerni. Ott ez a tét, nem a könyv. Szóval ezek is előre viszik a könyv hírét.

No jó, ennyit mára, így is hosszú lettem végül, ha meg bármi eszetekbe jut, szívesen beleírom! Köszönöm a figyelmet!

A bejegyzés trackback címe:

https://mykee.blog.hu/api/trackback/id/tr714146615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása