Életlapok

Mindennapok - Telefonos mélységek

Ez a Mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható 2016. január 22.

Ez a történet kezdődhetne úgy, mint egy mese: egyszer volt, hol nem volt... Legalábbis üres szabad terület a telefonom memóriájában. Ugyanis ez egy 2011-es modell, ami a mai, gyorsan változó világban már elavultnak számít az okostelefonok piacán. Az ember (jelen esetben én) szeretné arra használni, ami: nem csak telefonálásra, hanem alkalmazásokra (rövidítve: appok) is, legyen szó GPS-ről, vagy egyszerűen egy beszélgető alkalmazásról (Skype vagy Viber). Ahogyan változik a világ, ezek az appok egyre több helyet foglalnak, funkciójuk bővül. Csak a telefon (kis méretű) belső tárhelye nem, hiszen az állandó. Mivel az appok alapból erre a tárhelyre kerülnek, hamar kikövetkeztethető a végeredmény: előbb-utóbb megtelik ez a tár. Mit lehet ilyenkor tenni?

Az első és kézenfekvő megoldás sokaknak: új telefon vásárlása, hiszen ez már régi, elavult, kinőttem - sorolhatnám még. Csak egy olyan telefon, ami 3-4 évre elég, igen drága, 1-2 évente készüléket cserélgetni szintén drága kidobásnak tűnik részemről.

A másik megoldás, hogy az ember feltalálta az SD kártyát, ami egy picike kis lapka, amit bele lehet tenni a telefonba, hogy másodlagos tárhelyként funkcionáljon. Na de: jöhet az első csavar! A telefonos rendszert úgy írták meg, hogy az appok nem közvetlenül ide települnek, hanem előbb a belső tárhelyre kúsznak fel, majd aztán kerülnek a kártyára.

Ezt kábé úgy képzeljük el, hogy van egy egy szobás lakásom és egy zárt karámom birkáknak. A vásárolt birkát nem egyből a karámba vezetném, hanem előbb a lakásba, majd csak azután a karámba. Egy birkánál még működik, de egyszerre ötvennél? Ugye, hogy logikátlan: ahelyett, hogy egyből a helyükre tenném őket, előbb a lakásba kell vezetnem őket. Ha meg nem férnek be, akkor ciki van, mert addig a karámba sem vihetem őket.

Szóval jön a fejvakarás: a belső tárhely kicsi, az SD kártya nagy, de nem tudom megkerülni a belső tárat a telepítés során. Ráadásul (az előbbi példánál maradva) a lakásban egyre csak gyűlnek más dolgok is, pl: a vágott birkák húsa, gyapja és az élelmek. Tehát ahogy gyűlnek a birkák (akár kint vagy bent), a szoba még zsúfoltabb lesz a plusz dolgoktól. Visszafordítva: minél több az app a telefonon, a belső tárhely szinte hatványozottan fogy.

Egy kis szoba/tárhely esetében hamar elfogy az üres terület. Ez kábé 10-15 appot jelent, de egyes esetben még ennél is kevesebbet. Jöhet az újabb fejvakarás: ott a hatalmas SD kártya és mégis kihasználatlan, miközben a belső tárhelyen kell tartani némi üres helyet is, mert másképp semmi nem fér el és reklamációt kapok. Jöhet a képzeletbeli pacsi a gyártónak: ügyesen kitaláltátok, hogy csak a számológépet használjam, esetleg egy sms még belefér.

Szerencsére az ember elmés: egy fejlesztő felismerte a problémát és zseniális húzással átvágta a csomót. Egy olyan appot hozott létre, ami becsapja a rendszert. Birkás példára fordítva: az állatokat kivezeti a szobából, a járulékos cuccokat is elraktározza odakint, a szobában pedig csupán egy nyilvántartás marad, hogy "ez és ez van odakint". Hát nem jobb egy papírt bent tartani az állatok helyett? Átfordítva: az appokat és a sok hóbelevancukat átpakolja a kártyára, majd egy hivatkozást (linket) hoz létre a belső memóriában, mintha az app ott ülne, pedig nem. Tehát jól becsapja azt. Windowsos világban úgy kell elképzelni, mint egy parancsikont: a program máshol van, de az asztalról indítható.

Ennek a csodaprogramnak a neve: Link2SD és ingyenes verziója is van, illetve kemény 500 Forintért plusz funkciókat is kapunk mellé. Az előbbiből látható, hogy az 500 Forint bőven megéri, mint új telefont venni. Telepítésnél csak egy hátránya van, de ez érthető: a telefonnak/tabletnek rootoltnak kell lennie! A program és a kártya előkészítéséről vannak tutoriálok, leírások erre most nem térek ki.

Tehát amint feltelepíti az ember ezt a csodát, az első dolga mindent átpakolni a kártyára, amit szabad, lehet és tud. A belső tárhely fellélegezhet: ezután már jöhetnek egyesével a birkák - akarom mondani: frissítések, hiszen azok simán áthaladnak és automatikusan jegyzésre kerülnek (tehát áthelyezi a kártyára a háttérben). Arra persze figyelni kell, hogy a berendezést ne vigyük ki a karámba, szóval a rendszerelemeket csak óvatosan tegyük át, illetve pár olyan programot hagyjunk a belső táron, ami a napi használathoz kellhet, mint például a képernyőn megjelenő billentyűzet appja. Szóval ésszel rendezkedjen az ember, ha már nekilát, hiszen mindennek megvan a maga helye: birkának a karámban, asztalnak és ágynak a szobában.

Az ember dörzsöli a kezét: itt a kánaán, a régi telefont is felokosíthatja, telepakolhatja minden vacaksággal. Ámde! Amíg a birkák a szobában voltak, azonnal kezdhettünk velük valamit. Viszont ha a karámba kerülnek, akkor bizony ki kell menni hozzájuk: fel kell öltözni, kimenni, visszajönni. Lassabb és macerásabb. Kábé ennyi áldozatot kell hozni az esetünkben is: az appok kicsit lassabban mozognak, reagálnak, főleg az első indításkor. Egyrészt nem találják a helyüket, illetve ekkor lakják be az új területet - türelmesnek kell lennünk. Előfordulhat, hogy egyik-másik reklamál, nem indul el, makacskodik. Ezeket sajnos vissza kell tenni a belső tárhelyre, ennyit be kell áldozni.

A történet itt véget is érhetne, hiszen elvileg innentől fogva mindenki boldog lenne. De mint tudjuk: a világ sosem tökéletes, úgyhogy jöhet a tegnapi, több órás szenvedésem, ami okulásul álljon itt, némi szakmázással körítve.

 

Ha homok kerül a fogaskerekek közé

 

Mert miért ne kerülne? Miért legyen valami tökéletes? Ugyanis egy "apró" hátránya van csupán a dolognak: a telefont ezentúl nem lehet meghajtóként csatlakoztatni a számítógéphez, csak Médiaátviteli (MTP) módban. Hogy miért, nem tudni, talán a Link2SD ül rá valamire, bár szerintük ilyen hiba nem fordulhat elő, vagy készítsük elő újra a kártyát (illetve a rajta létrehozott speciális területet). Én ez utóbbi útra léptem rá és ráment vagy 7-8 órám, mire kijutottam az alagút végén oda, ahonnan elindultam, csak jó adag tapasztalattal a hátamon. De kezdjük az alagút elején!

Bosszantott, hogy egy funkciót vesztek el, és hogy miért is: ha meghajtóként csatakoztatom a telefont a gépre, akkor úgy tudom kezelni, mintha pendrive lenne. Ennél egyszerűbb és gyorsabb módja a fájlok (képek, videók, szövegek) átvitelére nincs. Nem kell semmilyen program, sem konvertálás: rádugom és megy. No ez most eltűnt. Bár állítólag az újabb Androidokban ezt le is tiltották, de ez nem vigasztal, mert sokszor az egyszerű a legjobb.

Másrészt van ez az MTP mód, de nekem elég bizarr megoldás: végigböngészi a számítógép a telefon mappáit, és csak azután (jó pár perc elteltével is akár!) férhetek hozzá a tartalomhoz. Úgyhogy kissé kényelmetlenebb. Az már csak mellesleg megjegyzendő, hogy gyanús volt: miért olyan lassú az appok használata, még SD kártya esetén is (szakmásoknak: 32 GB és Class10-es Kingstonról beszélünk)?

Ezen előzmények után hittem a Link2SD szerzőinek és úgy voltam: biztos a kártya előkészítése során szúrtam el valamit. Ezért arra gondoltam: ezt a speciális területet megnövelem. Kártyát gyorsan kivettem, be egy kártyaolvasóba és hadd szóljon: bővítsük, ne legyen szürke, ismeretlen rész rajta, egy nyúlfarknyi sem! Hátha emiatt nem látta a számítógépem a kártyám (biztos a szürke foltot látta). A kártyaolvasó persze gagyi kínai gyártmány: a terület átméretezésénél eldobta a kártyát. Egy másik olvasóval végül megoldottam a dolgot.

Kártya vissza a helyére, de onnantól megbolondult a telefonom, állandóan leálltak a programok már a telefon indításakor, a Link2SD is folyamatosan próbálkozott, az Android meg közölte, hogy tele a belső tár. Mintha a birkák fellázadtak volna.

Viszont a programjaim már a kártyán voltak (linkelve) a speciális területen, tehát nem törölhetem le ezeket. Mégis jó lenne lementeni, mielőtt nekiállok újra gyűrni a cuccot, avagy mentsem, amit még lehet. Na ja, csakhogy az Android olyan fájlrendszert (ext2, ext3 vagy ext4) használ, amit a Windows nem ismer. Kábé jó fél-egy órába telt egy rendes szoftvert találnom a számítógépre, hogy olvashassam ezt a speciális területet. Mikor sikerült, akkor azt hittem, simán lementem a cuccot és kész. "Azt hitted? De édi!" - hogy klasszikust idézzek és igaza lett: olyan karakterek voltak egyes könyvtárakban, amit nem lehet használni a Windows alatt (például csillag). Kezdtem tépni a hajam. Na mondom: nem fogsz ki rajtam: becsomagolom és aztán majd a végén ki. De a Windowsos szoftver is tagadta az egészet, nem volt hajlandó összepakolni.

Nézem, mi is az, amit nem tudok átmásolni? Valami data könyvtár. Hát akkor csak a többit, aztán majd biztosan újra létrehozza az Android később, az app indításakor, hiszen okos. Legyintettem, mint kőműves az egyszeri házra: jól van az úgy.

Miután minden mást sikerült lementenem, akkor letöröltem az egész speciális területet a kártyáról és úgy döntöttem, hogy egy újabbat hozok létre (szakmabéliknek: ext2 helyett egy ext3-as, tehát újabb fájlrendszerűt). El is készült, szuper, pipa! Viszont a lementett cuccot nem tudtam visszamásolni a kártyára. Nem látta a Windowsom, pedig kellett volna. Újabb fél-egy óra szenvedés, mire sikerült olyan szoftvert találni, ami írni is tudja az új területet: klasszikusan visszatértem az egy órával ezelőtti Paragon ExtFS-hez. Hogy miért makacsolta meg magát korábban, máig nem tudom. Átmásoltam végre a lementett mappákat. Szuper!

Telefon indul, Link2SD-ben elvégzem újra a csatolást, hogy ezentúl oda pakoljon, az az ő helye. A telefon megint újraindul, de... A korábban telepített programjaim közül ami költöztetve lett anno egyik sem indítható. Mint például Play áruház vagy fájlkezelő. Próbáltam pár trükköt, de a Link2SD csak makacskodott: nekem nincs semmi linkelnivalóm. Zsákutca: a kártyáról már sosem másznak vissza a korábbi hivatkozások.

Szerencsére megvoltak a korábbi appok mentései, nem is ez volt a gond, hanem a hogyan. Tehát: ha nincs program a telefonon, amivel vissza tudnám tenni azt, amivel elvégezhetném, akkor körbeértem. Itt kezdtem már szívbajt kapni, hogy az egész telefont újra kell húzni? Ráadásul már hajnali egy óra volt. Na - mondom - most itt állok a semmiben.

Persze továbbra is kerestem a neten, hogy hátha újraéleszthető a kártyán lévő linkelés más módon, de nem. Egyik trükk sem segített. Aztán megjött a reménysugár: szerencsémre a MyPhoneExplorer app nem volt anno átrakva, tehát a belső tárhelyről vígan indíthattam. Ez egy hidat hoz létre a számítógép között, ahol szintén van egy ugyanilyen nevű szoftver. Amivel a gépről telepíteni is lehet wifin át! Zárójelben: névjegyek, feljegyzések, sms-ek és még sok más adat is menthető a segítségével, mindenképp ajánlom!

Nosza: wifin összelőttem a telefont a géppel és a gépről elkezdem telepíteni a programokat. Az első sikerült is, a Link2SD okosan tette a dolgát: pakolgatott rendesen. Jön egy nagyobb program és máris reklamál a telefon, hogy nincs hely a belső memóriában. Rátapizok: a fele üres. Már ez is hazudik! - csóválom a fejem, hogy mi a fene legyen?

Tudtam, hogy a rootolt telefonokra fel lehet tenni egy CWM Recovery alkalmazást, ami a telefon indításakor hívható be és kívülről kerülhető meg vele a rendszer, tehát az appokat úgy is feltehetem. Hajrá: neki is estem, hogy felteszem, de hiába a többszöri újraindítás: nem akart bejönni indításkor, hiába nyomogattam a szükséges gombokat. 

Végül úgy döntöttem: a halott ikonokat eltávolítom (mintha leszedném), hátha akkor helyreáll a lelkivilága. Aztán feltoltam (a MyPhoneExplorerrel) a Google Play Szolgáltatásokat, ami az egész cucc fő mozgatója. Érdekes, ez most bezzeg felment - csettintettem magamban. És aztán szépen a többiek is. Közben persze a MyPhoneExplorer app adatokat folyamatosan törölni kellett pár telepítés után, mert az okos programozó úgy oldotta meg, hogy a telepítők abba kerülnek be, így állandóan foglalná a belső tárhelyet. Tehát ezt üríteni kell, mint a kukát szokás időnként, majd újra csatlakozni a wifire.

Mire minden felment, volt vagy hajnali három óra: letisztult minden, a telefon is gyorsabb lett kicsit. De ekkor jött a pofán csapás: mindegyik appot állíthattam be elölről, mintha csak újonnan tettem volna fel. Mert ugye a beállításaik a data mappában voltak, amiket korábban nem tudtam lementeni. Szóval ez a buherálás ma is tart, mert 15-20 app (és azóta persze lehet, hogy több) egyedi paramétereit végignyalni nem kis idő. Mint egy komplett rendszerhúzás.

Végül hajnali 4-kor már nem bírtam, hogy nem alszom, így ágyba estem, majd hatkor keltem is.

Persze lehet, hogy egy komplett telefon újrahúzása rövidebb idő lett volna. Viszont volt jó pár app, ami a belső tárhelyen csücsült, spec beállításokkal. Tehát a keretet nem akartam kidobni.

Legyen ennek a hosszú bejegyzésnek tanulsága? Talán az, hogy az idő pénz: ha lenne sok pénzem, vennék másik telefont és nem kellene ilyenekkel vacakolni. De szegény ember vizel és főz, úgyhogy némi kitartás után tettem egy kört az Androidos világ kicsit mélyebb felszínein, hogy visszajussak oda, ahonnan elindultam. Bár most kicsit gyorsabb lett a készülék, de csak akkor állok neki legközelebb ilyen telepítgetésnek telefonon, ha újat veszek.

-------------------------------------

Ráadás: a fenti témához szakmailag nem kapcsolódik, inkább afféle stáblistás jelenet következik arról, mennyire tudnak szívatni az égiek.

Hajnali négykor úgy döntöttem, aludni megyek, a beállítgatásokat majd folytatom, de elvileg kész vagyok. Gépet kikapcsoltam, még egy utolsó pillantás a telefonra. Pislogtam is kettőt: hová lettek a bejegyzéseim? Eltűntek, pedig a folyamat alatt és a végén is megvoltak. Egyszerűen valahol köddé váltak. Még szerencse, hogy a fenti mentés során a MyPhoneExplorerbe leszinkronizáltam. Gép vissza, szinkron újra megvolt, jegyzetek visszakerültek. Most már tényleg menjek aludni!

Telefon el, gép kikapcs. Asztalon ott volt egy kis SD kártya, amit az olvasóból vettem ki még a folyamat elején, a partícionálásnál. Ne kallódjon el: úgy gondoltam, visszadugom az olvasóba. Nomármost: ismerik sokan, hogy van az a rugós aljzatú olvasó, amibe nem simán becsúsztatom a kártyát, hanem bepattan. Ez is ilyen volt. Innen már sejthető a végkifejlet: amikor vissza akartam dugni a kártyát, hogy bent maradjon, a körmömön megcsúszott, és a rugó meg csak: "ping!" - kilőtte. Úgyhogy aztán a szőnyegen térdelve keresgettem a minták közt, hogy "hova bújtál te kis aranyos?" A szőnyeg meg azt hihette, hogy rendesen viselkedett, amiért ennyit simogatom. Végül meglett a kártya és akkor döntöttem úgy, hogy semmihez nem nyúlok alvásig, mert akkor tuti nem lesz a pihenésből semmi.

Le is feküdtem, ahogy kell, már hunynám a szemem, amikor az alattunk lakó kisgyerek elkezdett sírni. Lehet, hogy ő sem tudott aludni? De már olyan fáradt voltam, hogy ez sem zökkentett ki: újabb akadályt győztem le az álmossággal. Így is két és fél órányi alvás volt betervezve, amiből persze kevesebb lett végül, mert sikerült hatkor felébrednem fél hét helyett. Szerencsémre azért sikerült megúsznom a napot anélkül, hogy hasonló akadályokat gördítettek volna elém.

A bejegyzés trackback címe:

https://mykee.blog.hu/api/trackback/id/tr248301262

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Phteven 2016.01.22. 14:50:07

Irigyellek, hogy ennyi szabadidod van... :-)

Dono.27 (törölt) 2016.01.22. 17:52:18

Nem irigyellek, mert nagyon sokat gányoltál, ahelyett, hogy először utánaolvastál volna tisztességesebben. De a saját szenvedésedből remélem tanulsz legalább.

1. Az adatok, beállítások, alkalmazások és egyebek biztonsági mentéséről célszerű az ilyen műveletek előtt gondoskodni.
2. Ha manuálisan akarsz taknyolni Android mappákban PC-n, akkor használj valamilyen Linux disztrót és egyszerűbb lesz az életed.
3. A Link2SD-től szerintem léteznek egy régi telefonon is jobban működő megoldások, mondjuk egy-két Xposed modul, ha már úgyis root jogot szereztél.
4. A recovery meg nem egy alkalmazás, hanem egy konkrét futtató környezet, egy másik partíción, azért tudod elérni és azért jóval több dologra alkalmas, mint alkalmazásokat flashelni fel vele.

Bár van egy olyan érzésem, hogy túlbonyolítom neked, de egyes ROM-oknál használhatnál SDmerget, vagy - bár ez a telefonod korából ítélve irreleváns - az Android 6.0 Adoptable Storage funkciója elég szépen tudja belső tárhelyként kezelni a memóriakártyád.

Egyébként a legtöbb microSD kártya lassabb a beépített flash tárhelynél, ezért légyszíves legalább SWAP-nek ne használd soha, akármilyen régi a készüléked.

kaskala 2016.01.22. 17:55:28

ennek semmi értelme.

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.22. 18:28:59

@Dono.27: Köszönöm az értékes hozzászólást!
A felsoroltakhoz a következőt tudom válaszolni, amikkel találkoztam:
1. Adatmentés volt, a programok és Data mentés általában frissítés után megtörténik nálam. Az más kérdés, hogy eddig pont a data cuccot szinte sosem tudtam helyreállítani, csak az appokat. Még célprogrammal sem (pl. ROM Toolbox Pro). Persze a fájlok kézi másolása a mentésből kivitelezhető, de mégis azért elég érdekes...
Viszont a Link2SD kicsomagolva tárolta az adatokat, amiket esetleg a telefononon tudtam volna becsomagolni. Utólag persze már...

2. Linux disztrókat és kezelésüket nem ismerem, aláírom. Windows világban vagyok jártas, most csak kicsit megkapargattam a Linux tetejét.

3. Volt fent Xposed keretrendszerem anno, csak pár appal nem jött ki jól, amit viszont használok, ezért leszedtem. Másrészt egy nálam még mezeibb usernek még a Link2SD is kihívás lehet...

4. A recovery persze több mindenre jó, régen a még régebbi X10 mini pro telefont többször "főztem meg", viszont a helyzetemben most kapóra jött volna egy hátsó kiskapus telepítő, mert majdnem ott tartottam, hogy épp semmi eszközöm arra, hogy bármit is visszatelepítsek a telefonra. Az más kérdés, hogy az X-Parts sem tette fel a recoveryt. :-/ Ez a telefon egy Xperia Pro és a 420 MB használható tár vajmi sovány, hogy a felét a gyári appok cuccai foglalják el, és legyen mindig legalább 50 mega szabadon, máskülönben omlanak a cuccok. Ezért is örültem meg a Link2SD-nek.

5. Swap partíciót nem használok, ellenben tény: az adatokat is átpakoltam a kártyára a programon (Apk, Dex és Lib) kívül. Mivel a legtöbb programot ritkán használom, így annyit nem fogják használni a kártyát, viszont a sűrűn használt appok cuccai maradtak belső tárban, mint pl.a billentyű, illetve a widgetek és szinronizálós cuccok. A Playen gondolkodtam, csak valójában pont a Google Play Services és az áruház zabálta a legjobban a belső tárat. Úgyhogy kivételesen azok is mentek kártyára. De apropó, a már itt tartunk: mit érdemes (pl. ezeknél az appoknál) a belső memóriában hagyni (apk, dex lib, adat)? Tehát hogy lesz jobb a teljesítmény? Ezekre is kerestem, de konkrétan használható infókat nem találtam. Tehát ha az első hármat kártyára teszem és az adat a belsőben marad, akkor javulhat a teljesítmény?

Valójában három dolog miatt szívtam az egésszel: lassú volt a programbetöltés (ami valószínűleg az SD kártya cache mérete miatt lehetett), az, hogy a PC nem látta fizikai meghajtónak (tettem egy kísérletet a partícionálásra) és ha már úgyis töröltem az ext2-est, akkor ext3-mal tettem próbát és bejött (ext4-et nem bírta).

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.22. 18:35:17

@Dono.27: Még egy dolog az Android 6 kapcsán: én is olvastam, hogy lesz benne és vártam is, de valószínűleg a telefonomra már nem lesz elérhető, illetve ha netán mégis, akkor a telefonom pár szolgáltatásáról kell lemondanom, mint Ant+, HDMI és amit inkább használok: az analóg rádió. Ez utóbbit valamiért nem tudták egy későbbi főzött romban sem megoldani a programozók. Úgyhogy a továbblépés a főzőcskébe ezen is múlt, hogy nem használják ki teljesen a telefon képességeit. Pedig a 6.0 kecsegtető, viszont ha a tárhely gondot meg tudtam oldani egy ilyen appal, akkor máris nincs probléma: egyszer belövöm, onnantól a kártya a telefon része marad.

Dono.27 (törölt) 2016.01.22. 18:44:15

@mykee: hát Xperia Pro-ra már nagyon esélytelennek tűnik a 6.0 még főzött ROM-mal is. Egyébként épp tegnap írtam a blogomban róla, szerencsére jók a tapasztalataim: green-u-ex.16mb.com/a-cyanogenmod-nightly-es-adoptable-storage-egyuttelese/

Visszakanyarodva kicsit: szerintem pont az adatokat nem éri meg a belső tárhelyen tárolni ha a teljesítmény a szempont.

fidesz maszop dk egykutya 2016.01.22. 20:55:36

régi telefon felgyorsítására a legegyszerűbb mód: legyalulni a gyári fost, és cyanogenmod feltelepítése :)

fidesz maszop dk egykutya 2016.01.22. 20:56:36

@csentecsa: az hogy tele vannak fosva az oldalak javascripttel. Még az asztali pc is tud küzdeni velük. index alkalmazás van.

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.22. 21:38:35

@Dono.27: Én is így gondoltam, köszönöm. A Google szolgáltatások pont, hogy majdnem 2-3-szor akkora helyet foglal az adatokkal, mint amekkora önmagában. Arra gondoltam, hogy az apk-t tartom a belsőben, hogy gyorsabban induljon, de gondolom valahová tolni akarja az infót, ezért agyaltam, hogy az indítás legyen gyors és kissé lassabb a használat vagy fordítva. Végül legyintettem és minden kártyára ment, és az első indítás lassú, utána már gyors, az adatokat sem törlöm, mert hagytam 8 gigát a cuccoknak, tehát ekkora az ext3 mérete. A belső memóriában viszont úgy 150-200 megányi üres hely lett ezáltal, ami egyesével való telepítésekhez bőven elég.
Szóval elvileg belaktam a kártyát, ha nagy gubanc nem lesz, ezzel kihúzom egy ideig.
A CM-ből jó, ha 4.4-es készült hivatalosan ehhez a telefonhoz, az is inkább nightly volt. Az újabbakat már mások portolták, de az 5.0-ás verzióból is max 2, ha volt. Úgyhogy mire pont kijön egy olyan ROM ami az ilyen régi telefonoknak életmentő lenne, addigra már nem portolják. :-/
Mivel nekem a tárhelyen kívül semmi más bajom nem volt, ezért örültem meg nagyon a Link2SD-nek, mert nagyon kényelmes volt használni és egyszer kell beállítani.
Nagyon köszönöm az infókat és örülök, hogy megosztottad, mert én is csak kicsit többet tudok csak az átlagos usernél, kernelekbe nem mentem már bele. :-)

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.22. 21:40:32

@fidesz maszop dk egykutya: Igen, tök jó lenne, ha lenne rendes, de sajnos vagy funkcióban vagy verzióban lyukasak :-/ (ld. fenti kommentem)

tlantos 2016.01.22. 22:26:32

A felenel feladtam. Ekkora faroksagot.
Olvasgatom az ostobák szenvedéseit a kényelmes Lumiarol, ahol gyari menupintbol atrakhato a mar telepített app vagy az új telepítés is direktben a kártyára. Akar az adatai is.
Ja, es ezt akar a ujonnan kőkemény 15e-ert vett Lumia 435 is tudja.

Dono.27 (törölt) 2016.01.22. 22:35:34

@tlantos: Tudod egy ugyanannyiért vett androidos is tudja, ha most veszed.

@mykee: Nincs mit és sok sikert a továbbiakhoz!

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.22. 22:42:23

@tlantos: Ez mind szép és jó, de azt vajon tudod-e, hogy miért használok Xperia Pro-t? ;-) A QWERTY billentyű miatt, mert úgy kényelmesebb útközben felírni a gondolatokat és a kijelzős billentyűt nehezebben tudom használni. Oké, manapság tepsifonok vannak, de ha a képernyőből nem kell letakarni semmit, mert a billentyű külön van, mégis kényelmesebb. Viszont 2013 óta egy cég sem adott ki ilyet, egészen mostanáig: a BlackBerry aranyáron. Úgyhogy értem a gondolatod az olcsó új telefonról, viszont mint írtam: nem váltogatom évente és több szempont is számít.

rockjano 2016.01.22. 23:02:50

..vagy vegyél iPhonet :-) (jó nekem sincs)

Az igazság az hogy új telefont kell venni kb. két-három évente…muszály… nem lehet megúszni

Ma már nagyon jó kínai kütyüket lehet kapni harmincvalahány ezerért… megéri…

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.23. 08:46:59

@rockjano: Igen, ezt sajnos nem lehet megúszni, ha az ember többet akar. Bár tény: ez a telefon nekem csak "használati" tárhelyben volt kicsi, tehát nem hiányzott a több mag vagy a nagyobb RAM kapacitás, mert az elsődleges cél az volt, hogy egyáltalán tudjak még több appot telepíteni. Szűk volt a hely, hogy csak 10-20 app mehet fel rá mérettől függetlenül és kész. Ráadásul ezeknek a mérete egyre nagyobb. A sebesség másodlagos volt, de azért mégsem legyen lassú.
A végeredmény: a kártyán létrehoztam egy 8 gigás ext3 partíciót, ami bőven elég egy csomó apphoz, a sebesség is normálisnak mondható az első egy-két app indítás után. Lassulás inkább akkor volt, amikor netet adtam a telefon alá és akkor (gondolom a Google szolgáltatások, illetve a bannerek miatt) lassult le. Ha nem volt net, mintha belső tárhelyről menne minden. A Link2SD tutorialok ugyan általában max 1 GB partíciót írnak, ami elvileg tényleg elég, de a mai telefonokból kiindulva a 8 gigát tartottam középútnak, hogy utólag ne kelljen méretezni, ha mégis kevés lenne. Inkább előre gondolkodtam, hogy ne kelljen hozzányúlni később sem. Az appok mérete alapból manapság még nem éri el a 100 megát (bár a Skype hajt rá), úgyhogy 5-6 ilyen nagy appal már meglenne az egy giga (mert sokszor az adatok még egyszer annyi helyet foglalnak, mint az app).
Úgyhogy: a fenti trükk még az újabb, de kisebb belső memóriás telefonoknál is jól jöhet, ha lejárt a gari és rootolni lehet a készüléket, és még nincs rá 6-os Android.

véleményM 2016.01.23. 15:29:00

Az egész cikk a belső tárhely szűkössége oladaláról közelíti meg a problémát, pedig ez így nem mindig igaz. Nekem egy matuzsálem Galaxy S II telefonom van 12 G belső tárhellyel és 32 G DS bővítéssel. A belső tárhely kb 80% szabad az évek során mégis belassult a teló. Amit észrevettem az inkább arra utal, hogy mindegy hová van telepítve az app, amiből szűkös a készlet az a memória! Hiába lövöm ki a felesleges appokat a 2G RAM foglaltsága pillanatokon belül visszakúszik úgy 1,6G-ra és a maradék hely nagyon szűkös az alkalmazásoknak. Ezen viszont nem lehet segíteni tárhelybűvészkedéssel. Sajnos!

mykee · http://www.facebook.com/mykeehu 2016.01.23. 17:39:31

@véleményM: Érdekes, mert a telefonomban még annyi memória sincs (512 MB) és mégis van még helyem. Érdemes két dologgal megnézni, mi zabál annyit: task manager és wakelock detector ajánlott. Ez utóbbi nekem segített kilőni a felesleges taskokat, amik hamar telepakolták a memóriát (pl egy végtelen ciklussal).
süti beállítások módosítása